Nieuws

Stay up-to-date

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Project schoolbus


Nog niet heel lang ben ik de trotse eigenaar van een superleuke Amerikaanse schoolbus. Eind maart 2017 heb ik hem bij de verkoper opgehaald. Vol enthousiasme ben ik er gelijk mee aan de slag gegaan. Ik wist dat er op de bus een ‘wachten op keuring’ (WOK)-status zat en om deze ervanaf te krijgen, moesten er een aantal relatief kleine aanpassingen gedaan worden. In verband met het personenvervoer moeten er vier nooduitgangen zijn. Twee zaten er al in: namelijk de toegangsdeur en de achterdeur. Dat betekende dat er nog twee extra nooduitgangen bij moesten komen. De twee extra nooduitgangen moesten in de vorm van twee dakluiken. Na even navraag te hebben gedaan voor de juiste afmetingen heb ik deze besteld.


Project schoolbus

In afwachting van de luiken wilde ik niet stil zitten en begon ik met het verplaatsen van de banken. Bij de koop stonden de banken achter elkaar zoals bij de meeste bussen, maar ik wilde er een gezellig tafeltje tussen zodat je er gezellig aan kan zitten om een drankje te doen. Met het losmaken van de eerste banken merkte ik dat de vloer van de bus helaas niet meer is wat die geweest is. De houten vloer is helaas compleet verrot. Nadat ik alle banken eruit heb en de huidige vloerbedekking heb verwijderd, zie ik dat de houten vloer inderdaad vervangen moet worden door een nieuwe. Geen probleem natuurlijk, want de bus is nu toch leeg. De huidige houten vloer is er zo uit. Helaas komt dan het volgende euvel. De stalen bodem van de bus heeft ook diverse doorgeroeste plekken. Gelukkig niet te veel en met een middagje zitten er weer nieuwe stukken ingelast.

Omdat ik nog geen plek heb in Schiedam staat de bus nog binnen in een loods die ik mag gebruiken in Schaijk. Dit zorgt er helaas wel voor dat ik niet dagelijks met de bus bezig kan zijn, omdat dit toch een uurtje rijden is.

Nadat ik de nieuwe houten vloer op maat heb gezaagd en weer terug in de bus heb gelegd, heb ik inmiddels ook een locatie in Schiedam gevonden waar hij kan staan. Helaas niet binnen, maar wel veilig achter een hek. Tijd om de bus dus op te halen vanuit Schaijk. Vol trots achter het stuur naar Schiedam. Helaas komt er na nog geen twintig minuten weer een probleempje om de hoek kijken. De temperatuur loopt zo hoog op dat de motor begint te koken. Op dat moment is daar helaas niks aan te doen. Vermoedelijk werkt de thermostaat niet naar behoren. Met de sleepdienst naar Schiedam zodat ik daar alles kan nakijken.

Omdat de bus nog niet hoeft te rijden, begin ik eerst aan de dakramen. Op zich wel spannend; twee grote gaten slijpen in een bus die nu nog waterdicht is. Kan ik dat zelf? Na een dag meten, slijpen, afbramen, nog eens meten, passen en een flinke dosis kit in verband met het rondlopende dak zitten de noodluiken erin. Trots.

Tussendoor heb ik de thermostaat uit de motor gehaald en die blijkt inderdaad niet juist te functioneren. Daarom haal ik een nieuwe thermostaat op, plaats ik deze in de motor en is alles weer correct aangesloten. Ik laat de bus lopen en deze werkt weer naar behoren.

Tijd om de nieuwe houten vloer te voorzien van een nieuwe laag linoleumvloer. Goed om de houten vloer weer jaren te beschermen van vocht van bovenaf.

Nu dit klaar is, kan er weer gemeten en gepast worden voor de nieuwe indeling van de banken, waar later de tafels tussen komen. Ook dit is weer snel voor elkaar en met de nieuwe vloer zitten de banken weer veilig en stevig aan het chassis vast.

Nu is de bus bijna klaar voor de RDW-keuring om de bus als personenvervoer te mogen gebruiken. De voordeur heeft nog een kleine aanpassing nodig om vanuit buiten te kunnen openen in geval van nood. Nadat dit is gebeurd, plaats ik de brandblusser en een EHBO-koffer, zodat de keuring kan worden ingepland. Dit kon vrij snel en de inspecteur was met alles tevreden.

Klaar voor de APK-keuring bij de RDW. Deal bij de koop was dat de oude eigenaar deze zou verzorgen. De bus dus daar -zonder problemen- weer heen gereden en na wat kleine dingetjes als verlichting en wat smeerwerk werd hij ook door de RDW helemaal goedgekeurd.

Hij mag de weg op!!!!

Uiteraard is de bus nog niet klaar en moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden die het leuker maken in de bus. Zo heb ik er 2 lcd-schermen in gehangen voor het afspelen van dvd’s en presentaties en een goede versterker om de 4 grote speakers te voorzien van genoeg decibellen. Ledverlichting in diverse kleuren maakt het nog gezelliger in de bus.

Als laatste zijn de tafeltjes aan de beurt. Deze zorgen dat het weer net even iets gezelliger is in de bus. De grote aanpassingen zijn nu klaar en de bus is operationeel. In de komen tijd zullen er nog diverse aanpassingen gedaan worden om het nog leuker, gezelliger en feestelijker te maken in deze superleuke Amerikaanse schoolbus.



De grootste verhuurder van volledig verzorgde limousines!